måndag 13 juli 2009

Annat är det med negrerna..

Jag är fortfarande på landet. När en är här händer det att en träffar extremt knäppa släktingar.

Extremt Knäpp Släkting: (extremt bred småländska) De västa ja vet ä å åka ne te byn å springa på de dära utlänningarna, de riktigt klär av en med blicken..
Jag: (har ingen aning om vad jag ska svara) Ehh.. jaha..
EKS: Ja, de ha ingen rolig kvinnosyn de dära..
Jag: Ehh.. okej, men vad är det för nationaliteter vi pratar om?
EKS: Ja.. de e väl sånna där araber.. å mycket muslimer..
Jag: Okej..
EKS: Annat är det med negrerna, deras kvinnosyn är bättre.

Ungefär där bestämde jag mig för att inte gå in i diskussionen. Jag menar, var skulle jag ha börjat? Skulle jag börjat med att säga att vi inte använder ord såsom utlänningar och negrer längre? Eller skulle jag kanske bidragit med upplysningen om att det där muslim inte är ett land utan en benämning för de personer som ställer sig till religionen islam?

Jag blir så trött..

2 kommentarer:

Madde sa...

Ungefär va jag hör på mina släktsammankomster också. Det "roligaste" är de som tror att de absolut inte är fördomsfulla(som min mor) men låter alltid lite "små rasistiska" när vi pratar om invandring etc.

Min mamma jobbar som lärare på hotell och restaurang. I Augusti ska en ny lärare börja hos dem som är bög. Och då sa hon för någon vecka i stil med "undra hur det ska gå", appråpå att han är bög. Så jag fråga va då. Hon bara "Nä jag har inga problem. Men du vet hur det kan va när det är en småstad och de flesta är bönder, de är inte så accepterande". Jo tjena. Är knappast eleverna som han behöver oroa sig för...

Fabulous sa...

Usch.. det är det där som är det värsta.. att det verkar vara så vanligt med smutsiga åsikter under folks polerade politiskt korrekta yta..

Det där med att en placerar fobin mot exempelvis bögar eller ickesvenskar utanför sig själv verkar också vara vanligt.. "inte jag, men alla andra..."-snack..

Surt är det, surt! :(