onsdag 15 juli 2009

Saker jag inte kan sluta skratta åt

Det finns vissa saker som jag inte kan sluta skratta åt. Människor som jobbar på tåg och ropar ut roliga saker i högtalarna är en av dem. Ni som bor eller ofta befinner er i Stockholm kanske känner till att det finns en snubbe som kör gröna linjen som brukar göra det tämligen ofta. En gång när jag klev på på Slussen ekade följande ur högtalarna:

Hejsan allihopa och välkomna ombord på gröna linjen mot Hässleby. I dag tänkte jag att vi ska liva upp stämningen lite genom att ha ett litet tågrace. Vi ska tävla mot röda linjen här bredvid och se vem som kommer först till tcentralen. Håll i er, nu gasar jag.

En av personerna som jag har i min omedelbara närhet jobbar på SJ. Hon har berättat för mig att en av hennes kollegor en gång ropade ut följande i högtalarna på sitt tåg:

Hejsan allihopa och välkomna ombord på tåg [det vanliga tugget om vart tåget går och i vilken vagn bistron är]. I dag har vi även en liten tävling ombord. Frågan lyder; vad bli SJ AB baklänges? Lämna ditt svar i bistron så får du en gratis kaffe om det är rätt. Trevlig resa.

En helt annan sak som jag inte kan sluta skratta åt, som inte har någonting med tåg att göra, är det här klippet.

Inga kommentarer: