fredag 5 juni 2009

Hur en kommer ut för Mamma, FAQ

Mamma: Jaha, så ni ska åka i kväll alltså?
Jag: Nej, nej, vi åker i morgon vid lunch.
Mamma: Men.. det låter som att du är ute och åker tunnelbana nu, är du på väg hem?
Jag: (djupt andetag) Näe, jag ska inte sova hemma..
Mamma: Jasså, nähä (harklar sig) okej..
Jag: (djupt andetag igen) Kommer du ihåg att jag nämnde förut att jag träffar en kille litegrann?
Mamma: Ja, just det..
Jag: Vi träffas fortfarande, jag är på väg till honom, jag ska sova där.
Mamma: Okej, jaha, eh.. okej..
Jag: Ja, alltså, det är mer seriöst nu, vi dejtar och vi har gjort det ett tag nu.
Mamma: Jasså, jaha..
Jag: (suckar) Mamma, vad vill du veta?
Mamma: Ja.. jag vet inte vad jag vågar fråga...
Jag: Fråga vad du vill.
Mamma: Ja.. alltså.. hur tänker du kring det då?
Jag: Att det är en kille menar du?
Mamma: Ja, precis.
Jag: Det är inte ett problem, det är bara toppen, han är bra. Och snäll.
Mamma: Ja, det är bra, det viktiga är ju att han är snäll och så förstås och så länge det är bra så är det ju bra men jag undrar ju lite..
Jag: Vad undrar du? Fråga istället för att harkla dig.
Mamma: Ja alltså.. jag blev ju lite förvånad, skulle du alltså kunna tänka dig att.. hur ska jag säga.. vara med någon som.. ja..
Jag: (avbryter, suckar) Med någon som är man menar du?
Mamma: Ja, precis.
Jag: Ja, det skulle jag, annars skulle jag inte träffa honom.
Mamma: Nej, det förstås..
Jag: Alltså Mamma.. du behöver liksom inte oroa dig eller så, jag vet vad jag gör och jag vill träffa honom, han är snäll och bra. Att han råkar vara snubbe känns ganska sekundärt.
Mamma: Ja, jo, du har ju pratat om det där med hur du ser på kön och så, men jag tänker att folk kommer ju undra kanske..
Jag: Vilka då?
Mamma: Ja, Mormor kanske kommer undra hur detta kommer sig nu då.
Jag: (suckar) Om du pratar med Mormor och berättar att jag träffar en kille och hon undrar hur det kommer sig så tycker jag att du ska säga att det bara blev så denna gången, okej?
Mamma: Ja, okej, det har du rätt i, det är väl bara att säga det..
Jag: Ja, det är det. Alltså.. det är så här nu och jag skiter faktiskt i om folk blir förvånade eller inte förstår. Han är bra och jag vill träffa honom, punkt. Dessutom har jag redan kommit ut en gång så det känns lite stört att jag verkar behöva komma ut en gång till nu..
Mamma: Ja, det förstår jag. För mig spelar det ju absolut ingen roll om du träffar en kille eller tjej, det förstår du väl? Jag blev bara förvånad och undrade lite..
Jag: Jaja, det förstår jag, det är okej, du får fråga om du undrar något mer.
Mamma: Ja.. okej.

Jag antar att jag kan konstatera att min omvända komma ut-process är ett faktum. Det mest ironiska med det hela är att jag minns min komma ut-process som ickehetero/lebba som betydligt mindre dramatisk än det som nu sker.

När jag kom ut som ickehetero/lebba dryftade inte Mamma ett enda ord i närheten av "vad ska Mormor säga" men det gör hon nu. Till exempel. När jag kom ut som ickehetero/lebba fick jag inte heller frågan om jag verkligen skulle kunna tänka mig att leva med en tjej, men den frågan kommer nu, fast tvärtom. Till exempel igen.

Jag väljer att garva åt det hela. Vad ska en annars göra liksom. Det är ju faktiskt ganska roligt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

men det är väl lite det ni, som är riktigt engagerade i HBTQ-frågor, strävar efter? nu är det äntligen tvärtom, gay är okey, hetero är lite, hmm, questionable! kul ändå, var länge sen det var tvärtom. rolig mamma!

Dummie sa...

Hur som helst är det ganska queert! ;-)

Constantin: sa...

Gaawd, been there done that! Nån som viftar med regnbågsflagga i ansiktet på dig nu och sjunger om mångfald? Inte? Nej just det. Helt plötsligt tar sig folk friheten att tycka en jäkla massa och dessutom berätta det för en, som t ex "ja du måste ge mig lite tid att vänja mig vid tanken på det här", något som hade varit otänkbart när en kom ut som icke-hetero...

Anonym sa...

Helt underbart - sitter och asgarvar!

Fabulous sa...

Anonym - Jag tänker att jag strävar efter att det ska vara lika för alla, att inget ska vara questionable. Men eftersom världen ser ut som den gör tycker jag att det är lite roligt att det är tvärtom för en gångs skull. :)

Dummie - Eller hur? Värsta queer! :)

Constantin - Jag har märkt att det är så.. det känns lite som att jag gör samma resa nu som jag läste om på din blogg förut..

Anonym - Trevligt att kunna roa! :)