lördag 27 december 2008

Ingenting

Att vara på landet när en annars lever hektiskt storstadsliv springandes runt dagarna i enda med en takeawaylatte i näven och avgaser i näsan, ger en ofrånkomlig känsla av att tiden står stilla utanför Stockholms länsgräns. Här händer ingenting av bloggvärde och tro mig jag har verkligen medvetet fiskat efter situationer och dialoger som skulle kunna ha någon form av underhållningsvärde för er, kära bloggläsare. Jag har sökt med ljus och lykta och funnit, ingenting.

Så på tal om lykta (håll i er, nu blir det långsökt tråkblogg om ingenting) så har jag och min kära moder varit på kyrkogården, eller "körkgåån" som min mor väljer att kalla den, och tänt ljus på gravarna i dag. Tänk dimma, Änglagårdidyll, en gammal skruttig bil som knappt startar, eller "ä svå att få ista" som mamma säger, så har ni scenen framför er. Längre bort ifrån min vanliga vardag kan en fan inte komma och fortfarande befinna sig i Sverige.

Vidare har jag åkt lokalbuss i dag, det brukar vara ett perfekt tillfälle att tjuvlyssna på lokalbefolkningens dialoger och på så sätt få en glimt av deras verklighet. Dock inte i dag, folk är fan så jävla tråkiga när jag vill att de ska vara roliga. Nedanstående dialog är det enda jag minns av mina medtrafikanters orerande.

Tonårsbrud1: Öhh, kolla, dä ska du in! (pekar)
Tonårsbrud2: Vaddå?
Tonårsbrud1: Dä, dä stå bårhus (börjar skratta)
Tonårsbrud2: Äh, lägg av.

Jag funderar fortfarande på vad det var som var så roligt med det. Vidare kan vi konstatera att min kära mor bor i en del av landet där bokstaven r i verbal kommunikation anses överflödig.

Jag har bestämt mig för att jag har fått min dos av landetverklighet för den här gången. I morgon åker jag hem för här händer, ingenting.

4 kommentarer:

Jösses sa...

Nu skall vi inte förkasta småland ty alla mödrar verkar komma från detta stället. Det är bara att inse att raftet är brötet och det är bara att vandra uppför bjäret.

Anonym sa...

Det låter gott. Alla behöver väl en dos av lite ingenting ibland?! Som tur är, är ju ingenting jättetråkigt i längden. Civilisationen skulle gå under om alla nöjde sig med småländska lokalbussar!
//
Molly, som också dras med erbarmliga, småländska rötter

Sliten Kommentar sa...

Jag är så tacksam att du visade oss till din nya sida. Tänk vad tomt det hade blivit annars :)
Kul att jag finns med i bloggrullen också! Så snart jag fixat en kommer du vara med där!

Fabulous sa...

Jösses och Molly - Småland är fint, i lagom små doser :)

Sliten Kommentar - Det klart att du är med i bloggrullen! :)