lördag 16 maj 2009

Jag har hört att du har blivit dum i huvudet..

Nog för att folk i min omgivning har reagerat med en viss förvåning. Men detta. Vad fan är detta liksom?

Bekant från förr: Jaha, hur är läget då?
Jag: Jotack bara fint.
Bekant från förr: (något sarkastisk stämma) Så.. jag har hört att du har blivit hetero.
Jag: (vet inte vad jag ska svara) Ehh.. nja, det vet jag inte..
Bekant från förr: Nähä, men vad händer då?
Jag: (ler sarkastiskt) Om du menar angående det där med hetero så dejtar jag en snubbe för tillfället.
Bekant från förr: EN snubbe.. men det förstår du väl att det inte räknas. Du kan ju inte kalla dig hetero bara utifrån EN snubbe..
Jag: (smått chockad) Men alltså.. jag kallar mig inte hetero, jag kallar mig inte flata heller.
Bekant från förr: Nähä, vad är du nu då, bi eller?
Jag: (börja tycka att det hela nästan är obehagligt) Nej, inte det heller.
Bekant från förr: Nähä, men vad är du då?
Jag: Måste man kalla sig för någonting alls?
Bekant från förr: Nej, i och för sig.. men jag har i alla fall hört att du säger att du är hetero nu.
Jag: Jaha.. vad ska jag säga om det.. det gör jag inte, mer än ironiskt kanske.
Bekant från förr: (är uppenbart inte nöjd med svaren) Nähä.. okej..

Vad borde jag ha svarat? Antagligen ingenting alternativt sagt någonting i stil med 'jaha, så du har hört att jag har blivit hetero, själv har jag hört att du har blivit dum i huvudet'.

12 kommentarer:

Linnea sa...

Men herregud. Folk är puckon. Varför ska folk bry sig över huvud taget? Vad har de med det att göra?

Anonym sa...

bi är väl ändå en ganska Ok benämning, eller vad ska vi kalla det för prinsessan? varför låter du så pessimistisk och bitter när du tar upp såna här "idioters reaktioner"? du är ju mer nedlåtande mot dem än vad de är mot dig, och det tyder ju på att du är osäker. trist.

som en galen "det" på tbanan efter en fest på idyll skrek när en kille kallade henne för "bruden": "KALLA MIG INTE BRUDEN! HUR VET DU ATT DET ÄR OKEJ ATT KALLA MIG DET???!" killen svarar: "eh... alltså jag vet inte... ?!" "Det" svarar: "fråga mig först vad jag vill bli kallad, SEN tilltalar du mig!!!"

killen hade inte gjort ett skit mot henne och jag satt och såg på, i ren chock. vad är det som gör människor såhär på spänn och rabiata? kändes som en deja-vú när jag läste det här inlägget...

L sa...

Till anonym ovan: Hur kan det vara en deja-vù? Jag var visserligen inte där vid någon av situationerna, men jag fick ett intryck av att situationen du beskriver var väldigt agressiv, medan Fabulous bara var obekväm då hon fann sig i en situation där folk ville sätta etiketter på henne.

Det är väl grejjen med "bi" också; bi definieras som att man kan bli sexuellt upphetsad av båda könen. Men idag finns det många som anser att definitionen "kön" är klumpig och onödig. De vill följaktligen inte kalla sig "bi" då de inte vill erkänna "båda könen" som de är klassiskt definierade.

Dessutom skulle jag säga tvärtom: att eftersträva att ligga utanför kategorier kräver ofta ett stort mod och en stor säkerhet. Det är lätt att hitta stor tröst i att medvetet omfamna en kategori man placerats i för att njuta av tillhörighet. Om Fab är upprörd är det väl snarare sprunget ur en uppgivenhet gentemot ett samhälle som utvecklas långsammare på det sociala planet än man kan hoppas på.

Fabulous sa...

Linnea - Eller hur! Det undrar jag också..

Anonym - Precis som signaturern L skriver så vill jag inte kalla mig bi för att jag inte ställer upp på samhällets uppdelning av människor i två kön. Osäker känner jag mig inte. Du, däremot, verkar bli väldigt osäker gällande att jag inte tänker ställa upp på att definiera mig, så osäker att du måste raljera och kalla mig för "prinsessan", vilket jag tycker är en smula tragikomiskt.. Jag tänker vidare att människor blir irriterade och arga när de gång på gång på gång inte blir sedda som de som de faktiskt är, vilket jag tänker är ytterst mänskligt.

L - Exakt, jag kände mig obekväm för att jag upplevde att min bekanta ville pressa in mig i en kategori som inte känns bekväm för mig, hotfullt var det inte, bara obekvämt. För övrigt så tackar jag för fin pepp!

Till er alla vill jag säga att den här bloggen alltid är kryddad med en stor portion ironi, allt ska inte tas på blodigt allvar och det skriva ordet tolkas alltid av en läsare. En text kan av en läsare uppfattas som bitter och raljerande medan den av en annan person kan uppfattas som sarkastisk och rolig. Detta bör en ha i åtanke vid allt läsande av texter och kanske vid läsande av bloggar i synnerhet.

Madde sa...

Haha jag fick lite deja-vú av anonyms t-bane historia angående hur pressen skulle förhålla sig till människors identitet under priden:)

Sen är tyvärr bisexuella inte speciellt accepterade i "gayvärlden" eller den "vanligavärlden" heller. Folk vill placera människor i ett fack och många känner att de inte vet vart de ska placera de bisexuella.

Constantin: sa...

Labels, labels, labels. Snark. Håll huvudet högt, "prinsessan"!

Fabulous sa...

Madde - Jag håller med dig ang det där med bisexualitet vilket jag tycker gör det tydligt att (vissa) människor tenderar att bli förvirrade när de inte kan stoppa in andra människor i tydliga fack..

Constantin - Klart jag håller huvudet högt! Alltid! :)

Linnea sa...

http://sakerunderhuden.blogspot.com/2009/05/bibruden-ar-den-nya-schlagerbogen.html

Kung av kosmoz sa...

Tack för underbar läsning!

Fabulous sa...

:)
Varsågod!
Och välkommen tillbaka!

Jag tackar även Linnea för länken! :)

Anonym sa...

kan som så många gånger förr konstatera att bi är fult i gayvärlden. därför måste man säga att man ínte är nåt och att man inte vill sätta "labels". vad är problemet? varför är det så fult? ja man gillar både och, so what? skulle kunna skriva en bok om detta.

Fabulous sa...

Kära Anonym!
Det är mycket möjligt att du har en poäng gällande att bi anses "fult i gayvärlden". Jag upprepar dock det jag redan har sagt; Jag vill inte kalla mig för homo, hetero eller bi av den enkla anledningen att jag inte tror på uppdelningen av människor i enbart två kön.

Skriv gärna en bok om saken! Jag skulle absolut läsa den!