onsdag 27 maj 2009

Jag ser ut som Quasimodo..

Jag vaknade i morse och såg ut såhär. Tänk fet vagel i ögat.




Mitt ena öga var fullkomligt igensvullet. Jag fick nästan panik. Mina ögon är nämligen något av det käraste jag har. Mycket med min kropp är jag ganska missnöjd med, men mina ögon, mina ögon, de tycker jag om. Jag är nöjd med dem och därmed oerhört nojjig med dem. Ingenting får hända med dem för då dör jag.

Jag: (rusar nedför trappan, möter Den Snygga i köket) Vad tror du om att jag går till läkaren med mitt öga i dag?
Den Snygga: (tittar upp på mig, studsar till) HELVETE!
Jag: Jag vet... jag dör.. på riktigt.. jag dör.. jag tror att det är en vagel..
Den Snygga: (stirrar på mig med en smått chockad min) Ring sjukvårdsupplysningen!
Jag: Jag ska.. jag ska säga att jag ser ut som Quasimodo..
Den Snygga: (garvar) Gör det.. det där ser fan inte roligt ut..

Sjukvårdsupplysningen: Välkommen till sjukvårdsupplysningen, Helena sjuksköterska.
Jag: Hej, [mitt namn] heter jag, jag tror att jag behöver hjälp.. mitt öga är jättesvullet.. jag ser ut som Quasimodo..
Sjukvårdsupplysningen: (kväver ett skratt) Okej, det är antagligen en vagel.. blablabla.. badda med vatten... blablabla.. behöver inte gå till läkaren.. blablabla.. läker ut av sig själv, ofta beror det på att bakterier har kommit in i ögat..
Jag: Jag brukar alltid sova med smink.. kan det ha med saken att göra?
Sjukvårdsupplysningen: (smått chockad röst) Du får inte sova med smink, då åker allt smuts från sminket in i ögonen och det blir lätt infektioner.
Jag: Jag vet.. jag ska sluta med det.
Sjukvårdsupplysningen: (myndig röst) Ja, det tycker jag, det är inte alls bra.

I skrivande stund sitter jag i min soffa och försöker jobba med en isklamp på ögat. Så snart skiten har läkt ut planerar jag att löpa iväg till närmaste affär och köpa sådana där tussar, paddar eller vad de nu heter, som en tar bort smink med. Ni vet, sådana där som tjejtjejer har.

4 kommentarer:

Den Snygga sa...

En vagel i ögat på min ära... Fast jag tänker att det snarare såg ut som att du, någonstans där inne, hade ett öga i vageln.

Men det är ju bara min anspråkslösa åsikt.

Till alla kära bloggläsare kan jag säga att man förlorar liksom fokus från sina morgonbestyr när man kämpar sig upp ur sängen och, fortfarande lite halvsovande, möter Quasimodo i köket.

Nu tycker jag visserligen inte att Fabulous är det minsta lik Quasimodo (förutom det högra ögat) då Fabulous exempelvis varken har klumpfot eller puckelrygg, men ändå...

Madde sa...

Sover du alltid med smink? Jag kan inte ens gå och lägga mig utan att ha tvättat bort det även om jag varit på krogen. Kan knappt lägga mig och "vila" på dagen med smink:)

Och inte är det för att jag är rädd för att få en vagel(har förvisso aldrig haft det) utan tycker det känns "äckligt" när man ligger på kudden med smink. Att tvätta bort sminket innan man går och lägger sig och inte sova med tampong är de två sakerna man fått inpräntat i sig sedan man var liten. Bryter i och för sig emot den ena "regeln". Appropå tamponger, visste du att det står i instruktionerna att man ska måste plocka ut tampongen när mensen är slut. Undra om de måste ha med det p.g.a att någon i USA inte gjorde det och sedan stämmde en tampongtillverkare?

Men tycker det är en (o)vana du ska bryta. Tycker du inte det är jobbigt att tvätta bort det på morgonen? Eller det kanske du gör i duschen för att slå två flugor i en smäll.

Anonym sa...

Vaglar drabbar alla. En del har tendens att få det och andra har det inte. Om du inte har fått det många gånger förut eller precis, precis börjat sminka dig, så är det nog bara en sån grej som händer. Själv har jag inte tålamod för att få bort sörjan om jag har kletat på den och det funkar för mig. Jag är inte så vidare sminkvan och våra sminkborttvättande vänner har säkert en poäng i att man borde ta bort det men... Jag tror inte att det gör till eller från för vaglar egentligen. Det som fastnar presis vid hårsäckarna är nog lika mycket oavsett. Möjligtvis att man täpper till lite om man har oljebaserad borttagningsmojäng. Men det är vad jag tror.

Fabulous sa...

Den Snygga - Du är så härlig! Love you!

Madde - haha, det där med tampongerna bryter jag också. Jag sover alltid med tampong och det tänker jag fortsätta med :) Sminket däremot ska jag lära mig att tvätta bort på kvällarna. Jag har hittills alltid tvättat bort mitt smink i duschen på mornarna, men det ska det blir ändring på från och med nu. :)

mollya - Tack för info om vaglarna! Då kanske det inte har med sminket att göra.. men jag tänker att det ändå är en bra grej att tvätta bort sminket på kvällarna för säkerhets skull, från och med nu ska jag alltid göra det. :)