måndag 18 maj 2009

Kölappar

För ett inte alltför långt tag sedan befann jag mig på en ytterst trevlig middag. Ett av samtalsämnena under middagen var relationer, jag hade precis upplevt hur en bekant som lever i en monogam relation ganska uppenbart hade raggat på en tredje person. Att ragga är förstås ofta en trevlig sak att ägna sig åt men kanske inte om en lever i en monogam relation där raggande på andra inte ingår i dealen. Således berättade jag för mitt middagssällskap om det inträffade varpå en av personerna i sällskapet utbrister "kölapp".

Efter en stunds diskuterande kom vi fram till att vi alla upplever att det inte är ovanligt att personer som lever i monogama relationer delar ut kölappar till diverse personer som de finner intressanta. Att dela ut en kölapp innebär att en på något sätt visar intresse för en person (som inte är ens partner) på ett subtilt men ändå så pass tydligt sätt att den utvalda personen uppfattar intresset. Syftet, kom vi fram till, måste vara att ha någon form av backup ifall relationen en befinner sig i skulle visa sig inte vara hållbar.

Naturligtvis är det helt okej att dela ut kölappar om en befinner sig i en relation där dealen är att det är helt okej att göra det. Men om en inte gör det. Om dealen är monogami med definitionen inget raggande på andra, ja, då blir det.. lite smutsigt. Den berömda kakan ni vet, som både ska ätas och sparas.

Förstår ni vad jag menar? Känner ni igen fenomenet? Har ni själva delat ut en kölapp någon gång? Eller kanske fått en? Eller är jag helt ute och cyklar angående fenomenets existens?

5 kommentarer:

Dummie sa...

Jag tycker det i så fall är väldigt outtalat.... Som att man har utbytt på sin höjd en blick som säger typ "hade jag inte haft någon just nu så hade den här blicken kunnat vara en flirt, kanske"
Väldigt subtilt alltså. Men jag uppfattar ändå budskapen når fram.
Man har väl själv hört sig för ibland om ett intressant objekt gått och blivit singel, för att man på något sätt uppfattat en sådan invit vid ett tidigare tillfälle...

Anonym sa...

Jag håller med dig om fenomenet, men inte om slutsatsen. Jag tror att man behöver det där lite spännande flirtandet. Det som inte behöver/ska leda till någonting. Att kolla om man håller på den fria marknaden är ju bara att kolla sitt eventuella singelvärde och inte att knulla runt. Jag tycker att man kan få känna sig uppskattad av andra än sin partner ibland. Om inte annat så för att behålla självförtroendet.

Anonym sa...

JAG ÄLSKAR FABULOUS!
/anonym_läsare_99

Constantin: sa...

Jag håller med mollya. Men sen är det ju så klart skillnad på ragga och ragga, hur hårt man går ut.

Fabulous sa...

Kära ni!

Tack för ena kloka tankar. Jag håller med om att uppskattning för det mesta är fint, även håller jag med om att det verkligen är skillnad på att ragga och att ragga. Jag ska fundera en vända till på saken. :)

Ett extra tack till Anonym, det känns fint att vara älskad. :)