torsdag 8 januari 2009

Skånska är ingen dialekt - det är ett talfel.

För ett par dagar sedan blev mitt kollektiv komplett. Den Härliga återvände från sin jul- och nyårsvistelse i den södra delen av landet där de har ett sätt att prata som påminner om ett talfel snarare än en dialekt.

Vi har varit så sjukt kollektiviga i ett dygn nu. Vi (läs Den Härliga) har lagat mat. Vi (läs jag) har diskat. Vi (läs jag och Den Härliga) har varit och slängt massa junk i grovsoprummet, shoppat fina inredningssaker och hängt upp en regnbågsflagga i köket.

Någonstans i vevan när jag stod och vinglade på en soffkant och hängde upp ljuslyktor i mitt vardagsrumsfönster slog det mig. Jag bor med andra människor igen och jag älskartt. Vår lägenhet är dessutom så fin nu sedan det sista junket förpassades till grovsoprummet att jag nästan kissar på mig av lycka varje gång jag lyfter blicken från dataskärmen.

Lucky me.

Det ska förresten bli väldigt spännande att se hur många arga skånska kommentarer jag kommer att få på det här inlägget.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Du har ännu inte upptäckt hur sexigt det är med skånska hör jag ;)

Anonym sa...

mmm. det låter ju hur bra som helst. Som tidigare påpekats är skånska både trevligt och sexigt. Hur bra som helst, helt enkelt!

Shim sa...

Skånska är sexigt. Speciellt en mening... "Ta mig hårt" med betoning på hårt. hahahaha

your fake friend sa...

Skånska kvinnor låter så mycket mer mogna jämfört med exempelvis kvinnor med stockholmska, men särskilt 6y (haha!) är det egentligen inte.

Anonym sa...

Va faen, due haour vell allrid hatt svårrt mä att begriba va jaou sier?

Jösses sa...

Kanske alla icke skåningar som hör med skedahaulet :)

http://www.youtube.com/watch?v=gD_ksw1IwGk

Fabulous sa...

Sex kommentarer angående skånska alltså - inte illa! :)

Beträffande att skånska skulle vara sexigt kan jag bara säga att jag har viss erfarenhet på området, mitt ex är från sydligare breddgrader. Jag lärde mig att tänka bort det i sexuella situationer - men sexigt - nej, det blev det aldrig.

Tack Jösses för klippet! Det är fantastiskt! :)